Apteekkimaksu muuttui apteekkiveroksi 1.1.2017 ja samalla vastuu veron määräämisestä siirtyi Fimeasta verohallintoon. Fimea on perinteisesti kerännyt apteekkien taloustietoja tarkasteltavaa vuotta seuraavan vuoden toukokuun alkuun mennessä. Kuluvan vuoden alupuoliskolla Fimea kuitenkin ilmoitti uudistavansa tietojen keruuta.

Tarkempaa tieto Fimean aikataulista on odotettu pitkin kesää. Nyt Fimea on viimein lähestynyt apteekkareita ja ilmoittanut, että uusi sähköinen ilmoituslomake valmistuu lähiaikoina. Ennakkotiedon perusteella Fimea antaa vastaamiseen aikaa noin kuukauden.

Lomake on uusi sähköinen lomake, johon tiedot täydennetään kirjautumalla palveluun Fimean lähettämillä tunnuksilla. Myös lomakkeen sisältö ja kerättävät tiedot ovat muuttuneet jonkin verran. Vuoden 2017 osalta Fimea tiedustelee tietoja totuttua tarkemmin. Lomakkeella tullaan kysymään mm. lääkemyynnin jakautumista resepti- ja itsehoitolääkkeiden välillä toimipaikkakohtaisesti, toimitettujen reseptien lukumäärää sekä apteekin aukioloaikoja.

Aptilla ei ole tiedossa kaikkia Fimean pyytämiä tietoja. Taloustiedot tullaan täydentämään verkkolomakkeelle yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tiedotamme asiasta asiakkaitamme tarkemmin, kun Fimean sähköinen ilmoituslomake on valmistunut.